A ’Hogyan nyissunk borboltot a semmi közepén’ vállalkozás receptje
A ’Hogyan nyissunk borboltot a semmi közepén’ vállalkozás receptje?
Ajánlj nagyon drága borokat olyan termelőktől akikről még senki sem hallott. Tartsd a boltot zárva az év egyharamad részében. Hintsd meg az egészet a profi „boros” ismeretek hiányával és minden, egy borbolt nyitásához szükséges “hagyományos” jótanács semmibe vételével. Adj hozzá teljesen más ipari szegmensből kereskedelmi és marketing tapasztalatot, egy csipetnyi nemnormális vakmerőséget és egy nagy adag, a helyi emberek és a termőhely iránt érzett feltétlen rajongást.
Kész? Akkor sínen vagy a siker felé.
3 év múlvára lesz egy jól bejáratott kisvállalkozásod. Ismertté válsz majd új választott iparágadon belül, tudni fogják a neved boros körökben, néhányan még úttörő vállalkozónak is fognak majd csúfolni. Pénzügyileg nem leszel túl sikeres – minden pénzed az új fejlesztésekre költöd még mindig. Mindemellett sokan úgy fognak majd kezelni, mint az egyik leghitelesebb és legobjektívebb információforrást a saját borvidékeddel kapcsolatban.
A rendezvényeid teltházasak lesznek, némelyikük részvevőinek száma évről évre duplázódik. A borászok elkezdenek hozzád jönni – nem neked kell már udvarolnod nekik hogy legféltetteb kincseik közül bemutathass párat. Inspirálni fogsz új termelőket és környékbeli fiatalokat. A borok és a boltod nemzetközileg is elkezd ismertté válni. A helyiek elkezdenek megbízni benne és megkérdezik a véleményed néhány helyi érdekű dologban. Sokan szeretnek, sokan utálnak, többen irigyelnek vagy éppenséggel felnéznek rád és csodálják amit elértél, és hát persze néhányan megpróbálnak majd elgáncsolni is. Egy valamit azonban a legtöbbjük egységesen csinál majd: csodálkozik. Csodálkozik, hogy ezt hogy csináltad.
Az egészet a Facebook-on csináltam.
Nem, de most komolyan.
Az egészet a Facebook-on csináltam.
Soha sehol máshol nem hirdettem – sőt, az elején még a Facebook-on se hirdettem. Mindaz a sok minden amit mostanra az emberek a boltomról, a borvidékről, a borokról, a borászokról, a rendezvényeinkről, eseményeinkről tudnak – mindez a rengeteg információ online érkezett hozzájuk, a Facebook oldalunkon keresztül.
Igen, persze, ott voltam a boltban is. De leginkább nem voltam ott. A laptopom előtt voltam a legtöbbet, nagyon gyakran 1700 km-re a bolttól.
Nem ismerek egyetlen más olyan óriási erejű eladási eszközt ami ezeket az eredményeket tudja hozni ennyire kevés befektetéssel – és egy idő után mikor rájössz a trükkökre: ennyire kevés erőfeszítéssel.
Én magam és a 60m2-es picurka boltom egy isten háta mögötti kihúnyt, Somló nevű vulkánon vagyunk az élő bizonyítékai annak, hogy ma a ’Szociális Média’ ( = Social Media, SM ) mint olyan a minden kétséget kizárólag legfontosabb és leghatékonyabb eszköz arra, hogy elérjük, bevonjuk és növeljük a vásárlókörünket. Ezt egészen egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni – akármilyen üzleti vállalkozásod is van.
Tudtam – e ezt, mikor megalapítottam a boltot? Nem tudtam. Tudtam – e használni a Facebook-ot? Ja, persze, be tudtam lépni. ( a válasz : nem ) Csinálnám – e az egészet újra ugyanígy? Ugyanazon a felületen igen, de ennyire kevés ismerettel: soha. A saját káromon tanultam. Próba-szerencse módszerrel, az ösztöneimre hallgatva és menet közben finomtuningolva. Ha újra kellene kezdenem, mindenképpen elmennék egy tanfolyamra. Borosra? Nem. Fészbukosra.
Sokkal korábban kiterjeszteném továbbá a jelenlétemet más SM csatornákra. A jelenlegi Klout-besorolásom a Facebook oldalamra 74-es. Az átlag-besorolásom viszont csak 57-es – mert még csak nemrég csatlakoztam a Twitter-hez, az Instagramhoz és a LinkedIN-hez, mint üzleti felhasználó. Az átlagomak is 70 felett kellene lennie. Az átlagom 70 felett LESZ nemsokára. Mégis jobb lett volna talán ha ennek a fontosságára előbb rájövök. Sok időt és munkát tudtam volna megspórolni ill. jobban felhasználni.
A lényeg?
Utáld a szociális médiát amennyire akarod. Aztán amikor elfáradtál az utálásában, gyorsan szerezz valakit aki azt profin kezeli neked a vállalkozásodon belül.
Cartwright Éva , Somlói Borok Boltja