Vulkánborokat a magyar borstratégiának!

lavabomb-small

Jöhet – e a várva várt és régen megérdemelt külföldi áttörés a magyar borágazat számára a vulkanikus borokkal?

A múlt héten megjelent egy könyv, amiről előbb vagy utóbb nagy valószínűséggel majd a témakör ‘Bibliájaként’ fogunk beszélni. Írója John Szabo, Kanada első Mester-Sommelier-je.  Azoknak akik nem ismerősek annyira nemzetközi borszakképesítések területén elmondjuk, hogy ezen bejegyzés megírásának napján ilyen diplomája az egész világon mindössze 230 embernek van. ( Forrás:   https://www.mastersommeliers.org/about) Azaz fogalmazzunk így: ez kb. egy eléggé magas szintű képzettség a bor világában.

John beutazta ( és lefotózta ) az egész világot hogy megírja ezt a könyvet egy olyan témáról amit előtte még soha senki nem kutatott ilyen mélységben. A kiadványban összesen nyolc vulkanikus bortermelő vidék ill. ország kerül bemutatásra. Köztük az egyiket Magyarországnak hívják.

Ez a picinyke ország a saját 47 oldalával arányaiban olyan óriási figyelmet kap a kiadványban hogy a végén akár azt is gondolhatjuk, hogy egy vulkanikus szupernagyhatalommal van dolgunk.

A Somló még ezen is túltesz. A mindössze 400 hektárnyi hegyünk 6 oldalnyi anyagában 13! borászat kerül név szerint bemutatásra, míg világszerte ismert termőhelyekről, mint Santorini, Soave vagy Sonoma a borászok száma 12,3, és 7. Magyarország másik 2 részletesen leírt borvidékéről a Balatonról 14, Tokajból pedig 17 borász kapott személyes bemutatkozási lehetőséget!

Ezzel NEM azt próbálom mondani, hogy ezeken a világhírű borvidékeken milyen kevés említésre méltó borászat van hozzánk képest.

Arra próbálok rámutatni, hogy itt van egy Mester Sommelier, a szakma egyik Jedi lovagja, aki elkezdi körbeutazni a földet hogy kutassa a “next best thing”-et,  azaz egy most nagyon is kurrens és felkapott témát, majd utazásai során megbotlik a felsorolt borvidékekhez képest nemzetközi hírnévben még egyelőre csak vakondtúrásnak számító mi kis Somló hegyünkben. Idejön, kóstol, majd úgy dönt, hogy innen  13 borászatot hamargyorsan bele is tesz a könyvbe. Abba ‘A’ könyvbe ami az első és egyetlen ilyen szintű tanulmány a világ ezen különleges és rendkívül egyedi borairól. Emígyen aztán kedvenc Somlónk el is hozza a hektár/borászat aránypontozós verseny főnyereményét.

Arra is próbálok még rámutatni továbbá, hogy ez a piciny kis magyar nevű ország, amit eddig a világ borivói leginkább a hidegháborús időkből a fejfájós Bikavérrel, a szerencsésebbek pedig majdnem teljesen kizárólag édes Tokaji borokkal azonosítottak, szóval hogy Magyarország 47 oldalon ‘terpeszkedik’ ebben a publikációban és 44 borászata kap helyet az írótól.

Szóval hogy először is van ez: Az országunk több, mint 2000 éve termel bort. Szőlőművelést találunk bárhol és mindenhol az országban, ahol csak ember lakik, minden és bármilyen domboldalon, kertben vagy földterületen. Azok, akik ellátogatnak hozzánk, csaknem kivétel nélkül ledöbbennek a boraink sokféleségétől, minőségétől valamint a bor- és gasztrokultúránk komplexitásától.
A kormányaink billiókat költöttek már arra, hogy a borainkat az országhatáron kívül eladják. Egy olyan termékről beszélünk, ami legalább annyira a magyar identitás része, mint a paprika, a gulyás vagy Puskás Ferenc. Mégis, a rengeteg bormarketingra költött állami pénz ellenére sem, valahogy sosem sikerül olyan stratégiát összehoznunk, amivel sikeresek vagyunk a boreladásban. Évtizedek óta keressük az áttörési pontot, azt az utolsó kis lökést, amivel a borágazatunkat láthatóvá tudnánk tenni végre a világ trendjeit befolyásolók, a nagyfelvásárlók és a közönség számára úgy, hogy kivesznek végre minket a régen megrozsdásodott, “túl kommunista” és “túl édes” feliratú skatulyáikból.

Aztán itt van ez a másik dolog Magyarországgal kapcsolatban. Az országunk egy termál-nagyhatalom, bár mondjuk azon kívül hogy ezervalahány évvel ezelőtt elhonfoglaltuk ezt a földet, nagyon sokat eleinte nem tettünk azért, hogy azzá váljunk. Az ötvenes években eredetileg olajért fúrtunk -egy valamivel gyorsabb meggazdagodást biztosító természeti adottság után kutatva, de végül csak melegvizet találtunk. Azt viszont mindenhol. Nem, javítok: MIN-DEN-HOL.

Igen, persze, vannak a többszáz éves törökfürdők, meg Közép-Európa legnagyobb természetes melegvízű tava Hévíz, meg a többmillió éve ismert felszíni természetes melegvíz forrásaink. Viszont az olajfúrások óta tudjuk, hogy még ennél is többünk van a föld alatt. Így esett, hogy pár évtizede egy összehangolt állami támogatási program keretében végre aztán annyi termálfürdőt és welness hotelt építettünk, hogy megszámolni is sok. Amit azonban valójában elértünk az az, hogy forradalmasítottuk és a korábbinál jóval sikeresebbé tettük az idegenforgalmunkat.

Aztán végül itt van a talaj. Ahol melegvíz van, ott vannak vulkánok is. Igen, tudom, csak ezért az egy mondatért megérdemlem, hogy a geológusok keresztre feszítsenek, de a lényeg, hogy ti értitek az összefüggést.. Magyarország területén nagyon nagy arányban található vulkanikus talaj – olyan nagy arányban, hogy a 93000 m2 kilométernyi hazánk vulkanikus talaj szempontjából tényleg szupernagyhatalomnak számít.

Rakjátok össze a kirakóst, emberek.

Van már némi nemzetközi publicitásunk, ehhez most John Szabo könyve nem kis lökést ad.
Van egy újdonságra kiéhezett nemzetközi piacunk.
Van egy világszínvonalú borágazatunk, ami már régóta több mint készen áll a megmérettetésre.
Van kormányzati szándékunk és specifikusan erre elkülönített pénzkeretünk.
Mindezek mögött pedig van egy rakás jóízű kövünk – több mint bárki másnak.

MagyarBorStratégák!

Vulkanizálódjatok, basszus!

Fókuszáljatok a vulkanikus borainkra!

Csináljatok belőlük Bazinagy Magyar Specialitást!

Forró levegőt árul – így mondják angolul mikor valaki igazából semmit nem árul. Ti ne tegyétek ezt! Már tudjuk hogy kell a forró vizet eladni – most adjuk el a forró termőtalajt!

A vulkanikus borok Magyarországon belül olyan sok és változatos talajról jönnek, olyan sok és érdekes stílusban hogy ezeket nyugodtan lehet használni egy általános bormarketing – stratégia gerinceként, amire tudatosan építkezve szépen és simán fel lehet fűzni minden másféle eladásra szánt borunkat is!

Eva Cartwright , 29-10-2016

A #govolcanic brand létrehozója és tulajdonosa Eva Cartwright, Witness Mountain Wines Ltd.

“Vulkánborokat a magyar borstratégiának!” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Szabo, John: Volcanic wines: salt, grit and power – (s.l.): Jacqui Small LLP, 2016

  2. Láttam a könyvet és nagyon tetszik
    Sajnos az angolt nem beszélem ezért érdekel, hogy német vagy magyar nyelvű fordítás van -e vagy legalább tervben van?

Hozzászólás a(z) admin bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.